fredag 19 februari 2010

Trafikolycka...

Jaha, kan detta seriöst ta slut nu... Om det inte är att jag blir påkörd och skrapar bilar så ser jag nu till å med till å göra skiten rejält !!!


Dålig bild men här ligger lilla BMWn upp å ner i snön...

Kan detta kanske vara ett tecken på att jag inte ska sitta i en biljävel !!!
Ok... nu måste jag ju göra en liten "story" om vad fan som hände...
Kommer E4an söder ut å har precis passerat McDonalds vid Värnamo... Irriterande att i efterhand tänka på att jag verkligen funderade på om jag skulle stanna eller inte, men jag bestämde mig ju dock för att fortsätta så jag kom hem någongång...
Det hade ju tagit sin lilla tid att komma så pass långt. Där har man legat bakom lastbilar i 80km/h å i vissa fall kört i 50-60km/h på motorvägen pga det dåliga väglaget...
Det som hände här var att jag precis segat mig förbi en lastbil som låg i kanske 60-70km/h å hade gått tillbaka i högerfält som såg fint å snöfritt ut... Håller typ 80km/h så efter 300-400m så tänker jag att nu kan jag nog öka lite i alla fall... så när jag ger lite lätt gas så släpper baken på bilen... Bakhjulsdriven BMW är inte någon höjdare i halka... Baken på bilen slänger först lite höger, sedan lite vänster å så känns det som att jag fått kontroll på bilen igen då jag åker rakt fram i någon sekund... men icke då... då kommer baken på bilen igen, går ut till vänster å snurrar bilen ett halvt varv så jag har nosen mot trafiken... där glider jag på sidan ut mot högerkanten där snövallen tar emot å gör att bilen slår runt å lägger sig på taket...
Det sjuka är att det var så mycket snö så den verkligen tog emot mig... Det var som att landa i bomull, det blev liksom inte något tvärt stop. Så om man nu kan säga det så har man ju verkligen haft tur i oturen... hade inte snön varit där så hade jag säkert fortsatt rakt ut i viltstängsel å efter det ett gäng med granar... lyckades till å med pricka mellan reflexstolparna så det är inte något som tagit mot alls...
Jaha, så hänger man ju där upp å ner... å man ska ju tacka för att man har haft det yrket man haft... där ser jag bilderna på hur jag står å instruerar mina elever i halkbanans voltbil hur dom ska sätta upp fötterna i taket å avlasta så dom kan få av sig bältet... Stängde bilen å slog på varningsblinkers å sedan kröp jag ur bilen...
Det sjuka var att jag inte ens fick den där adrenalinkicken man kan få, då man känner att hjärtat rusar å man blir lite lätt skakig... inte ens den kom... allt gick bara så lungt till liksom... sjukt !!!
När jag väl kikade ut ur bilen så var det ett gäng som hade stannat. Dom hade varit å tränat volleyboll å pendlade denna sträcka ganska ofta. Dom hade redan ringt räddningtjänsten så ambulans och polis var på väg... Två tjejer å en kille som hjäpte mig upp ur snön... när jag klev ur bilen så hade jag snö upp över knäna... Det har ju gjort att jag landat mjukt så man ska inte klaga... Gillar snön mer nu på något sätt... hi hi hi
Ambulansen kollade mig lite men kunde åka igen efter att jag kände att det inte var lönt att åka in... jag hade ju inte ont någonstans å att hamna på sjukhuset någonstans i Värnamo var inget som jag kände för så där... Blev kvar med poliserna i väntan på bärgare... tog nog en 30 minuter i alla fall... men där satt vi å snackade i bilen om lite alls möjligt... Jäkligt trevliga killar... Efter ett tag kom dom ju på att dom skulle ta blåstest också... så det också blidde gjort... ena polisen gick ut på vägen där det såg ut att vara svart asfalt å hur fin vägbana som hellst å stallde sig... Fötterna på honom bara gled isär... var rena isbanan !!! Polerad sådan...
När bärgare kom så vände han runt bilen... man önskar ju att dom skulle kunna försöka vara lite mer försiktiga men nja... på med en kedja under bilen å så på med vinchen... där slår bilen runt med en duns... hmmm, gör lite ont i hjärtat å se lilla bilen behandlas så...
Ja ja, väl upprätt så var det ju bara att plocka ur det jag behövde å sedan åka med polisen till OKQ8 i Värnamo för att därifrån sedan försöka komma på hur fan man skulle komma hem... Där står jag ju liksom mitt emellan Örebro å Helsingborg... det är ju långt vilket som... Bärgaren drog ju bara iväg med bilen å inte ville han ha med mig inte...
Bilen lite lätt bucklig på taket... lite sprucken framruta... men annars såg vi inget just då...
Sedan började jagandet... hur fan skulle man ta sig hem mitt i natten... vem fasiken skulle man ringa å be om hjälp... försökte lite med några stycken men fick tag på bästaste Zarah. Trotts att hon precis gått å lagt sig å skulle upp vid 8 på morgonen för att åka iväg på en kurshelg så satte hon sig i bilen å åkte från Helsingborg upp till Värnamo för att hämta hem mig...
Det är underbart med vänner som denna brud !!! Tack som fan... Ovärdeligt !!!
Å inte nog med det... när vi väl kom hem så får jag låna hennes bil fram till söndag kväll. Efter det så kan det bli lite problem på bilfronten... men det får ju lösa sig på något sätt...
Hoppas kunna få besked så snart som möjligt på hur vida dom gör ve bilen eller inte... Har suttit i telefon med försäkringsbolaget å bilfirman hela förmiddagen känns det som... Å innan bilfirman hade tittat på bilen så sa han att normalt så brukar dom inte göra något med så "gamla" bilar som voltat... Min bil va fan inte gammal, bara 98 ju å hur fin som hellst... Men vi får se... Blir det en ny så blir det fan framhjulsdrift på den !!!
Nu ska man kanske ladda för att jobba inatt... Inte något jag ser fram emot direkt... Jag vet att vi har förbokningar till Kastrup å så... men jag vill fan inte köra dit, motorväg igen, njääää... håller mig gärna i stan å kryper runt i 50 km/h...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men usch så hemskt. Tur att du klarade dig oskadd iallafall.

Anonym sa...

skönt att allt gick bra med dig, o att du har så underbara vänner som hämtar dig mitt i natten.
fy fan va otäckt...
kramar Linda i skövde

Anonym sa...

Eftersom du är trafiklärare så måste du veta att man ska ta det lugnt när det är dåligt väder. Du måste ha lärt ut sånt på halkbanan.

Hälsningar från bärgaren

Saa sa...

Jo då bärgaren... Klart jag har lärt ut det...

Men att åka i 80km/h på en raksträcka på motorvägen där det ser ut att vara ganska fritt från snö kallar jag att ta det lungt. Att det sedan var blank is där det såg ut att vara asfalt missbedömde jag... Dock glad att man inte kom farande i 110 eller mer som de flesta andra idioter på vägen... Ingen ursäkt med tanke på att det blev jag som låg där på taket...

Dock glad att man lärt ut hur man tar sig ur en bil som ligger upp å ner...